فوق ماراتن

من از تو هیچ نخواهم جز آنچه بپسندی

من از تو هیچ نخواهم جز آنچه بپسندی

درسهایی از درسها (2)

جمعه, ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۹:۰۹ ق.ظ

امروز داشتیم با دوستی در مورد اینکه همه‌ی آدم‌ها قدری چیزهای نگفته دارند و هیچ وقت نمی‌شود قبل از زندگی مشترک همه چیز را فهمید صحبت می‌کردیم. من ناگهان یاد یک مفهومی که در درسمان یاد گرفته بودیم افتادم. 

ما گاهی نیاز داریم که از سلول‌ها پروفایل ژنی بگیریم. یعنی ببینیم هر ژن به چه مقدار بیان شده. خب انسان حدود 20هزار ژن دارد. از طرفی در یک سری تحقیقات لازم است پروفایل ژنی نزدیک به هزاران یا حتی چند میلیون رده سلولی گرفته شود تا داده‌ها قابل اعتماد باشند. و گرفتن پروفایل 20 هزار ژن آنقدر هزینه‌اش سنگین است که عملاً کار را غیرممکن می‌کند. 

اما یک واقعیت جالب در دنیای زیست وجود دارد که کار را برای ما ساده می‌کند. فهمیده‌اند که اگر ما پروفایل 1000 ژن (یعنی 5% کل) را بدانیم، 80% از خصوصیات سلول را می‌شناسیم. 


و من حدس می زنم این واقعیت قابل تعمیم به دنیای انسان ها هم باشد. یعنی اگر ما 5% از یک انسان را بشناسیم، احتمالاً می‌توانیم 80% از رفتارهایش را پیش‌بینی کنیم. و اگر بخواهیم این را کمّی سازی کنیم، شاید به عنوان یک قاعده کلی بتوان اینطور قیاس کرد که اگر با یک فرد 20 ساله 1 سال در تعامل نزدیک باشی، 5% او را خواهی شناخت.

البته یک نکته‌ی مهم هم اینجا وجود دارد. اینطور نیست که هر 1000 ژن تصادفی‌ای را برداریم بتوانیم 80% سلول را با آن بشناسیم. هر ژن اهمیت متفاوتی دارد و این هزار ژن هزار ژن تعیین کننده هستند. بنابراین در تعمیم به دنیای پیچیده‌ی انسانی نیز باید بدانیم صرف تعامل نمی‌تواند به ما آن شناخت لازم را بدهد، بلکه باید بدانیم چه وجهه‌های تعیین‌کننده‌ای وجود دارد که باید در پی شناختشان بر بیاییم. آنموقع شاید اصلا این زمان هم کمتر اهمیت پیدا کند. 

من زیاد از دنیای روانشناسی سر در نمی‌آورم، ولی به نظرم جالب می‌شد اگر یک نفر آزمایش مشابهی انجام می‌داد و مثلاً 1000 ویژگی شخصیتی کلیدی را معرفی می‌کرد که برای شناخت هر انسانی لازم بود بدانیم. حالا شاید آن روزی که رسید و بالاخره فلسفه خواندم خودم اینکار را کردم. راستی، یادتان هست که قبلاً گفته بودم دوست دارم ریاضی محض بخوانم؟ خب نظرم تغییر کرده و می خواهم فلسفه بخوانم. البته که دنیا هزار چرخ خواهد خورد، ولی آرزو بر جوانان عیب نیست. آن روز به دوستم می‌گویم میخواهم یک فسیونیر شوم، می گوید از دسته‌ی فسنجان‌ها است؟ :))))) خلاصه مرا از این اسم منصرف کرد، ولی یک فیلسوف-ساینتیست-مهندس ترکیب دلخواهم خواهد بود. تا روزگار چگونه چرخد. . . فعلاً که از همه اینها یک فس هم ندارم. 


بله خلاصه که اینطور...

  • نورا

نظرات  (۳)

روانشناس های شخصیت تقریبا همین دغدغه رو داشتن :) مثلا اومدن هزاران ویژگی شخصیتی رو بررسی کردن تا بتونن تحت گروه های کلانی این ویژگی ها رو دسته بندی کنن.

فعلا یکی از معتبر ترین تست های شخصیت که این گروه بندی رو انجام داده، neo عه که پنج ویژگی بزرگ داره و ۳۰ زیرمقیاس. شاید یه چیزی مشابه با چیزی که گفتی :)

پاسخ:
چه جالب نشنیده بودم اسم این تستو. وقتی داشتم مینوشتم یادم افتاد که اره مثلا تستای MBTI و اینا وجود دارن. ولی میدونی، نمیدونم روشی که برای استخراج این ویژگی‌ها به کار میبرن چطوره. داده‌ی کنترلشون چیه؟ تست نئو رو برم نگاه کنم پس. مرسی که گفتی! 

اینکه من بگم چه ویژگی هایی از من مهم ترن شاید به درد طرف مقابلم نخوره

مهم اینه که اون فرد چه چیزهایی براش ارزش و اولویت دارن؟مرز و حدود هر ویژگی در ذهنش چطور تعریف شده؟ 

مثلا خوش اخلاقی رو د چی می بینه؟ چه ویژگی هایی؟از هرکدوم چقدر؟ 

وفاداری چطور براش تعریف شده؟ تعهد در چه حد؟ تا کجا؟

تلاشگر بودن رو چطور می سنجه؟ با عدد رتبه و مدرک؟ 

تغییرپذیری براش چه مفهومی داره؟

و...

 

شاید بهتر باشه من در قالب مثال و مصداق ابعاد مختلف رو تعریف کنم و اون آدم هم آزاده برداشت خودش رو داشته باشه و بسنجه

اینطور صادقانه تره و هر چقدر قرابت بیشتری باشه وحدت و اشتراک بیشتری در برداشت ها دیده میشه

 

پاسخ:
ولی ما خودمون زوایای پنهان خودمون رو بهتر میشناسیم. ممکنه چیزی باشه که به ذهن طرف مقابل هم نرسه :))) 
البته که هر دو طرف قضیه مهمه. درسته. 


خب من یه ویژگیم که متفاوتم می‌کنه همین نوشتن هستش و اینکه می‌تونم در مورد خودم حرف بزنم، ولی با اینحال فکر می‌کنم اون چیزی که تفاوت ایجاد می‌کنه همون 20 درصدی هست که نمی‌شه شناختش یا شناختنش آسون نیست :)

پاسخ:
البته اون ۲۰% رو هم میشه بازم با یه تعداد قابل توجهی کمتر از ۲۰هزار بهش رسید. یه چیزی بیشتر از هزار ولی همچنان کمتر از بیست هزار. 
تو دنیای زیستی اون ۲۰% راستش زیاد هم اهمیت نداره، چون ما برامون مهمه که خروجی قابل پیش‌بینی باشه، اینکه دقیقاً درون سیستم چه اتفاقی میفته اهمیت کمتری داره. 
ولی تو دنیای انسانی آره ممکنه مهم باشه. با اینحال نمیدونم، من همیشه دوست دارم با خوشبینی جلو برم و به همون ۸۰% اعتماد کنم. ممکنه ضربه بخورم، ولی در مقیاس روزمره و بلندمدت کمتر اذیت میشم. هرچند که برای گفتن این حرفا هنوز خیلی کودکم :))) پس فردا میام میگم غلط کردم. 
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
آخرین نظرات
  • ۸ ارديبهشت ۰۳، ۱۵:۱۱ - 🌺آسیــ هــ💚
    مرسی .
نویسندگان