فوق ماراتن

من از تو هیچ نخواهم جز آنچه بپسندی

من از تو هیچ نخواهم جز آنچه بپسندی

حرکات کششی و تعادل

يكشنبه, ۲۳ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۱ ق.ظ

دوتا چیزی که این مدت بعد از کمردردم یاد گرفتم:


۱. ورزش کردن و فعالیت فیزیکی سه بخشه: حرکات کششی، حرکات استقامتی و حرکات هوازی‌‌. هر سه مهمن و باید در کنار هم باشن. کاری که من می‌کردم این بود که قسمت کششی رو کلا کنار گذاشته بودم و تمرکزم بیشتر استقامتی بود (چیزی که توی بدنسازی تبلیغ میشه). فکر می‌کردم فوقش بدن درد می‌گیرم. ولی اینجوری نیست، ماهیچه‌ در نهایت کوتاه میشه و آسیب میبینه. خلاصه حرکات کششی بسیار بسیار بسیار مهمن و باید توی روزمره باشن. یعنی حداقل روزی یکبار. 


۲. ریشه بسیاری از مشکلات فیزیکی نداشتن پایداری و تعادله. دوتا چیزن ‌ولی به هم مرتبطن. پایداری یعنی اینکه بتونید روی یک پا وایستید، که لازمه‌ش هم قوی بودن ماهیچه و هم متعادل بودن بدنه. همه‌ی آدما چون راست دست یا چپ دستن از یک طرف بدن بیشتر کار می‌کشن و برای همین کلاً توی اسکلت انسان با بالارفتن سن ماهیچه‌ی لگن یک مقدار چرخش پیدا می‌‌کنه. مننهی با حرکاتی که روی ایجاد تعادل بین دو طرف بدن و بالا رفتن پایداری تاکید دارن میشه از این جلوگیری کرد و این تعادل و پایداری مخصوصاً در پیری خیلی کمک کننده‌‌ان. همون آدم‌های سن‌بالایی که میگیم چقدر راحت راه میرن. اونا تعادل و پایداری دارن. 


++ من توی فیزیولوژی اصلا تخصصی ندارم. و این درک خودم بوده از چیزایی که این مدت خوندم. خلاصه اگه اشتباه گفتم چیزی رو اصلاحم کنید :)

  • نورا

نظرات  (۳)

  • زهرا یگانه
  • سلاام، وقت بخیر. 

    اگر کسی ضعف در ستون فقرات و ماهیچه ها داشته باشه، برای بهبودی و قوی شدنشون از کجا شروع کنه بهتره؟ حرکات کششی مداوم؟

    پاسخ:
    سلام. از مراجعه به فیزیوتراپیست :)) چون گاهی ماهیچه سفت شده و گاهی ضعیف شده و اینو فقط فیزیوتراپیست میتونه تشخیص بده با تستای مختلف. مخصوصاً که ماهیچه‌ها به هم متصلن و ممکنه اونچیزی که شما فکر می‌کنید ضعف ستون فقراته ریشه‌ش جای دیگه‌ای باشه. 

    ولی اگه درد ندارید توی بدنتون، با حرکات کششی برای تمام ماهیچه‌های بدن شروع کنید. اپ‌های زیادی هم هست که این حرکاتو دارن. 

    سلام. 

    از درباره من وبلاگتون خوندم که نوشتید دکترای مهندسی زیست پزشکی. منظورتون bioengineering هست؟ 

    پاسخ:
    سلام. بله :)
  • سارا سماواتی منفرد
  • سلام

    چه مطلب درستی اشاره کردید و واقعا ازش غافلیم و تو سن های بالاتر خودش را نشان می دهد.

    ممنون .

    پاسخ:
    سلام. بله متأسفانه چیزیه که خیلی تدریجی رخ می‌ده و ممکنه سالها هیچ دردی حس نکنی تا وقتی که دیر بشه.
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    آخرین نظرات
    • ۸ ارديبهشت ۰۳، ۱۵:۱۱ - 🌺آسیــ هــ💚
      مرسی .
    نویسندگان