فوق ماراتن

من از تو هیچ نخواهم جز آنچه بپسندی

من از تو هیچ نخواهم جز آنچه بپسندی

- خانواده معمولاً شنبه‌ها تماس می‌گیرند. این هفته زنگ نزدند. من حدس می‌زنم که توی گیر و دار مهمونیای عیدن. 

- هر دو هفته یکبار جلسه‌ی گروهی داریم (با همکارهای دانشگاه). دیروز وارد جلسه شدیم و دیدیم کسی نیست. توی گروه پرسیدیم که این هفته جلسه هست؟ مسئول آزمایشگاهمون بعد از یک ربع جواب داد که نه، این هفته و هفته‌ی بعد هیچ جلسه‌ای نداریم به‌خاطر تعطیلات بهار.

- قرار بود هر دو هفته یک بار جلسه‌ی گروهی داشته باشیم (با همکارهای شرکت). دو هفته داشتیم و هفته‌های بعد هیچ‌کس چیزی نگفت و دیگه جلسه نداشتیم.

- با دوستامون قرار گذاشته بودیم که تماس گروهی بگیریم. یکی از بچه‌ها بعد از یک ساعت اومد که بقیه‌مون تقریباً در حال خداحافظی بودیم. وقتی اومد توضیح داد که چرا دیر کرده. ولی در طول اون یک ساعت هیچ پیامی نداده بود که من دیرتر میام.


من فکر می‌کنم این‌ها همه حالت‌هایی هستند که نشون می‌دن این آدما مهارت ارتباط موثر ندارند. بعضی‌ها فکر می‌کنند «چیزی نگفتن» خودش حاوی یه پیامه. گاهی هست، ولی چرا وقتی میشه چیزی گفت اون رو نگفت و بقیه رو معطل کرد و توی سردرگمی رها کرد. درسته من نوعی می‌شینم بهرحال کارامو می‌کنم و اینجوری نیست که دست به سینه منتظر زنگ خانواده‌م باشم و بگم وقتم هدر رفت، ولی اگه مادرم به خودش زحمت بده چهار کلمه تایپ کنه که ما امروز زنگ نمی‌زنیم، آیا این بالغانه‌تر نیست؟ اگه مسئول آزمایشگاهمون هفته‌ی پیش تایپ کنه که دو هفته‌ی آتی جلسه نخواهیم داشت بهتر نیست؟ و الی آخر.


نمی‌گم خودم از این عیب مستثنام. منم در حال یاد گرفتنم هنوز. فقط می‌خوام بگم این هم یک مورد از مواردیه که توی ارتباط با بقیه باید یاد گرفت. 

  • نورا

نظرات  (۴)

این موضوع، نوعی احترام به شعور و وقت مخاطب هست.

بعضی عزیزان و اطرافیان بلدش نیستن.

پاسخ:
فکر می‌کنم بیشتریا فکر می‌کنن که قابل حدسه و لازم نیست پیام بدن. در حالی که حتی اگه بدیهی هم باشه گفتنش باعث می‌شه آدم احساس کنه بهش احترام گداشته شده. 

آره دقیقاً موافقم

من فکر می‌کنم که بیشترِ آدما می‌دونن که گفتنِ چنین مواردی بهتر از نگفتنشه، اما خب گفتنش یه زحمتی داره دیگه، واسه‌ی همین در خیلی از موارد ترجیح می‌دن که این زحمت رو به خودشون ندن. مخصووصا که خیلی وقتا همین جمله‌بندیِ «بچه‌ها من یه مشکلی برام پیش اومده و ممکنه دیر به جلسه برسم، ببخشید، سعی می‌کنم با ۳۰ دیقه تاخیر خودم رو برسونم» از خیلی‌ها کلی انرژی می‌بره و ترجیح می‌دن که این انرژی رو مصرف نکنن. و آره، چون که مهارت ارتباط موثر رو نداریم (و معمولا هم آموزش داده نشده توی سیستم‌های آموزشیمون) آگاه نیستیم که اطلاع دادنش چقدر مهمه و اطلاع ندادنش چقدر غیرحرفه‌ایه، همچنین چون بلدش نیستیم این کار ازمون کلی انرژی می‌بره، وگرنه کارِ سختی نیست.

مثلا فرض کنید که یکی از همین افراد قرار باشه توی یه مصاحبه‌ی استخدامی شرکت بکنه و اتفاقی براش می‌افته که باعث می‌شه که دیرتر به جلسه‌ی مصاحبه برسه یا لازم باشه زمانِ مصاحبه جابجا بشه. خب اگه موقعیت شغلی براش مهم باشه حتما انرژی مصرف می‌کنه و سعی می‌کنه که موضوع رو توضیح بده.

پاسخ:
انشالله که ما این زحمتو به جون بخریم و بقیه رو تو این موقعیت نذاریم. مصاحبه مثال خوبی بود. 

قشنگ گفتی 

منم باید در این مورد رو خودم کار کنم 

پاسخ:
:) چشماتون قشنگ می‌خونه.

[من نیز]
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
آخرین نظرات
نویسندگان