فوق ماراتن

من از تو هیچ نخواهم جز آنچه بپسندی

من از تو هیچ نخواهم جز آنچه بپسندی

بیش فعالی

پنجشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۹، ۰۴:۰۲ ق.ظ

امروز جلسه‌ی دوم مشاوره بود و من فهمیدم یکم ADHD هم دارم. یعنی بهم گفته بود که در طول هفته به مشکلاتی که دارم فکر کنم و منم بهش گفتم که هیچ کاری رو نمیتونم به انجام برسونم. همه‌ی کارام نیمه تمومه. و بعد چندتا سوال دیگه هم ازم پرسید و گفت که برای جلسه‌ی بعد پرسشنامه‌ی بیش‌فعالی بزرگسالانو پر کنم. منم همین الان پر کردم و نمره‌م ۱۰ شد. یعنی دقیقاً وسطش ://// همونجایی که نمیتونن قطعی بگن داری و نمیتونن بگن نداری. 

ولی خب سوالاتی که ازم پرسید، فهمیدم در عین اینکه این مشکلو دارم، زندگیمم باهاش وفق دادم. مثلاً گفت دیر به قرار میرسی؟ گفتم من قرارو برا خودم زودتر در نظر میگیرم همیشه. یا مثلاً گفت کاراتو کند انجام میدی؟ گفتم آره ولی بخشیشو حذف میکنم یا از اول فکرشو میکنم که به همه‌ش برسم. یا گفت تو زمان‌بندی مشکل داری؟ گفتم اگه برنامه نچینم آره ولی من همیشه برنامه دارم. یا گفت حواست پرت میشه موقع کار؟ گفتم خیلی زیاد، اما فقط یه کلمه‌ی کلیدی یادداشت میکنم همون لحظه و به کارم برمیگردم. 


ولی برام خیلی جالب بود که همه‌ی این ویژگی‌های من به هم مربوط بوده‌ن!! 

بهم گفت معمولاً درمانش داروییه، چون این بخاطر کمبود ترشح دوپامین در مغزه. که اگه بخوای باید روانپزشک مراجعه کنی. من نمیتونم تجویز کنم. و گفت پرسشنامه رو پر کن، که پر کردم و نتیجه‌م شد لب مرز :))) 


حالا قرص که قطعاً نمیخورم، چون حاد نیست. ولی حالا که مشکلمو میدونم، فکر میکنم حتی بهتر از قبل قراره باهاش کنار بیام. 


البته تمرکز اصلیمون مشکلات دیگه‌مه، ولی این قسمت امروز برام جالب بود واقعاً :))) 

  • نورا

نظرات  (۸)

اینکه درمانش فقط داروعه، خیلی روی اعصابه :(( من دوست ندارم دارو بخورم، دوست ندارمم با یه سری راه حل موقت بگذرونم روزهام رو. احساس ناتوانی می‌کنم براش.

پاسخ:
ببین اگه اذیتت میکنه چه اشکالی داره دارو بخوری؟ میدونم ما کلاً یه دید بدی نسبت به دارو خوردن داریم، حس میکنیم عوارض داره، اعتیاد پیدا میکنیم و اینجور جیزا. ولی اینا وقتیه تو نیاز نداشته باشی و دارو مصرف کنی، اگه واقعاً نیاز داری و با مصرفش مشکلاتت برطرف میشه چرا که نه؟ 
من خودمم اگه جوری بود اذیتم میکرد حتماً میخوردم. این نشونه‌ی ناتوانی تو نیست. 
  • کافه ذهن ☕☕
  • :)

    پاسخ:
    چی شده؟ :)

    مطمئنی روانشناس خوبی بوده؟ 

    تو چه کارهای نیمه تمومی داری؟

    ببین این سوالهایی که نوشتی الان ۹۰ درصد میان میگم بله ما هم. 

    مثلا من هم وسط مقاله خوندن ذهنم پرت میشه. چرا؟ چون مشکلات زیادی هست که هنوز حل نشدن و ذهن اتوماتیک میره سراغشون. منم مثل تو عمل میکنم تا برگردم سر کار. حالا این نشونه قطعی چیزی نیست که. از ادمای اینجا بپرس ببین کدوم شون تمرکز دارن الان توی این زمونه؟! مگر طرف ایران زندگی نکنه و هر روز هزار تا مشکل جدید نداشته باشه! یا اینکه تو عالم خودشه و به دنیا کاری نداره و درکی از اطرافش نداره!! 

    یا اینکه تو قشنگ برنامه ریزی داری و بهش میرسی.تو از نظر من خیلی دختر موفقی هم هستی. این چیزا چیه؟!

    اصلا یه فرد adhd از نزدیک دیده که ببینه اصلا اینها نمی تونن توی هیچ کاری موفق باشن!! 

    قشنگ عصبانی ام از دست اون مشاور.

    شاید مشاور لازم‌ داری توی بهبود شرایطتت ولی مطمئنا این اون مشاور درستش نیست. 

    ببین بیراهه رفتن هم نه تنها شرایطتت رو بهتر نمی کنه بلکه تو رو از مقصد دورتر و دورتر میکنه. برو مشکل اصلی رو پیدا کن. الان دقیقا مشکلت چیه حسنا؟ 

    مطمئنی در حال گیر دادن به خودت نیستی؟ 

    پاسخ:
    میتونم بگم تقریباً کار تموم شده‌ای ندارم :))) من خیلی کارا میکنم و استارتشو میزنم فقط، بعد ولش میکنم. البته اونم گفت من قطعی نمیتونم بگم، باید تستو بدی. ولی این علائم به هم مرتبطن. 
    و اینکه اینا حد و حدود داره، حواس پرت شدن طبیعیه، ولی اینکه چندبار حواست پرت بشه برا همه یکسان نیست. و فقط هم این نیست. علائم مختلفیه در کنار هم. یه چیزی هم داریم عدم تمرکز اکتسابی، اون بخاطر همین دنیای جدیده؛ و خب تفاوت داره باز اون. 
    این اختلال هم چیز عجیبی نیست، و همونطور که گفتم درجه بندی داره. بعضیا به معنای واقعی کلمه بیش فعالن و اون تحرکشون رو هم میبینیم. بعضیا هم خفیف تره و ذهنشون درگیره. من اصولاً آدم برنامه‌ریزی هستم و همیشه خودمو تحت کنترل نگه‌داشته‌م که میتونم به کارام برسم. الانم خب خیلی بهتر شده‌م نسبت به چندسال قبل. میدونم که کارامو تموم نمیکنم و همیشه به خودم فرصت میدم میگم بذار مثلاً دو روز بگذره، فکر کن بعد شروع کن. 

    نه محبوب جان، اتفاقاً من الان خیلی روشن‌تر شدم در مورد خودم. تلاش ندارم با چیزی که هستم مبارزه کنم، ولی دونستنش بهم کمک میکنه حواسمو جمع کنم و نگران نباشم بابتش. 

    ضمن اینکه خودتم اگه دوست داشتی این تستو بده. باید سرچ کنی " ازمون بیش فعالی بزرگسالان کانزر " 

    من رفتم این تستی که در جواب محبوب حبیب نوشتی امتحان کردم. حتی اگه فقط گزینه «کمی» رو انتخاب کنی بازم امتیازت می شه بالاتر از ده و احتمالش هست که بیش فعال باشی :/

    من یه بارم از روی رفتارهای خودم گزینه ها رو انتخاب کردم شد دوازده! پس یعنی بیش فعالم 😑

    کلا نمی دونم چرا به تستای اینجوری اعتماد ندارم. یعنی باید یک راهنما و مشاور آگاه هم کنارشون باشه اصلا ببینیم ما اون چیزی رو که می گه  درست متوجه شدیم یا نه؟!

    پاسخ:
    آره حتماً باید یه مشاور کنارش باشه که بررسی کنه آیا واقعا اینجوری هستی یا فقط خودت مثلاٌ فکر میکنی حواس پرتی. چقد برات پیش اومده، ازینجور چیزا.

    واوووو تو میری مشاور😍 خیلی عالیه👌

    تصمیم های جدیدت خیلی خوبن🌹

    پاسخ:
    :)))) آره البته به لطف خودت { خجالت } 
    مرسی از اینکه منو هل دادی D: و امیدوارم واقعاً تصمیماتم همینجوری خوب بمونن

    من که لطفی نکردم فقط یه کم تجربیاتم از مشاوره رو باهات به اشتراک گذاشتم. 

     

    راستی دیدی اونقدرا هم که فکر میکردی سخت نبود؟

     

    من تست رو زدم امتیازم شد ۵ 🙂

    پاسخ:
    مسئله اینه که من به همون حرفا نیاز داشتم. 
    آره واقعاً. مخصوصاً اینکه چت میکنم خیلی خوبه. و حتی گفت از جلسه‌ی بعد اگه میتونی تلفنی صحبت کنیم دیگه برام سخت نبود و گفتم باشه. فقط همون شروعش برام سخت بود. 

    *-* آفرین. من البته اگه چند سال پیش میزدم فک کنم خیلی بالاتر میشد امتیازم. الان ولی به شدت قبل نیستم. بچه‌ی خوبی شدم :))) 

    بعد یادم اومد که من همیییشه‌ی خدا دیر میرسیدم و یه بار استادمون خیلی بد برخورد کرد. در صورتی که اگه آدم بدونه این "همیشه" دیر رسیدن "ممکنه" بخاطر یه مشکل روانی باشه، یه طور دیگه برخورد میکنه، به جای سرزنش کمک میکنه مشکل طرف حل بشه. و حس میکنم چقدر ما هیچی نمیدونیم. 

    به نظرم همین که خودت ناخودآگاه مشکلو با شیوه های خودت حل کردی کلی عالیه :).

    من تستو زدم. دو شدم. احتمالا برم دکتر بگه تو بیش خمودگی داری ;-).

    پاسخ:
    وااای واقعا؟ *-* خوششش بحالت! بعد تازه من به چند تا از دوستای صمیمیم هم دادم تستو، و اونا هم مثل من شدن. یه مشت متوهم دور هم جمع شدیم :))) 

    آره، و وقتی گفت درمانش فقط داروییه اگه مشکلت این باشه، من تو دلم خیالم راحت بود و میگفتم ولی من مطمئنم اینجوری نیست و راه حلای بهتری میتونم پیدا کتم برا خودم. 

    میدونی، به نظرم در کل این تست ها خیلی قابل اعتماد نیستن. به خیلی شرایط بستگی داره، مثل سن و اینا.

    مثلا الان که فکر کردم، دیدم خب من اگه این تستو ده سال پیش که هم سنای تو بودم می زدم، مطمئنم که حداقل یه سری از جوابام فرق می کردن. من الان خیلی اصرار دارم که هر کاری رو تموم کنم، بعد برم سراغ بعدی. در حالی که قبلا این طوری نبودم. قبلا خیلی کارها رو عالی شروع می کردم، ولی بعد خیلی متوسط تمومشون می کردم، چون اصلا انگیزه ای نداشتم. اما به مرور زمان یاد گرفتم که کار را که کرد؟ آنکه تمام کرد ;-).

    تو هم یاد می گیری. نگران نباش :).

    پاسخ:
    خود منم نسبت به چند سال پیشم خیلی فرق کردم. میدونی یه چیزی هم هست تست به تنهایی ارزش نداره. این در کنار اون شرح توصیفی و تشخیص روانشناسه که معنی پیدا میکنه.

    من مثلاً قبلاً کلی کتاب نیمه تموم داشتم، یا حتی مرورگر باز میکردم تهش صدتا تب باز بود. الان ولی به خودم اجازه‌ی اینکارو نمیدم. میگم یا تا تهش برو، یا ببندش. 
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    آخرین نظرات
    • ۸ ارديبهشت ۰۳، ۱۵:۱۱ - 🌺آسیــ هــ💚
      مرسی .
    نویسندگان