فوق ماراتن

من از تو هیچ نخواهم جز آنچه بپسندی

من از تو هیچ نخواهم جز آنچه بپسندی

آیا این کتاب ارزش خواندن دارد؟

دوشنبه, ۱۷ خرداد ۱۴۰۰، ۰۱:۲۷ ق.ظ
معمولاً وقتی صحبت از این میشه که "این کتابو بخونم یا نه؟" ، تمرکز روی خود کتابه. ولی من خودم نگاه کل نگرانه تری به موضوع دارم و به نظرم انتظار خود فرد، مدل کتاب خوندنش، کتابهایی که تا حالا خونده و اینکه کجای راه کتابخونی هست هم در پاسخ به این سوال موثرن. برا همین یه پست توی ویرگول در موردش نوشتم. حالا نظرتونو چه اینجا چه اونجا خوشحال میشوم بشنوم. 

بعد میدونید که بیان فقط آخرین پست روشن رو نشون میده، خلاصه شما به پست های قبلی کم توجهی نکنید. اونام دل دارن :))) 
  • نورا

نظرات  (۵)

  • سرکار علیه
  • یه وقتایی خود کتاب ماهیتش غنیه، توصیه میشه خونده بشه حالا مخاطب سلیقش هرچی که میخواد باشه! مثلا اکثر رمان های کلاسیک که ادبیات جهانی هم محسوب میشن معمولا، مورد تاییدن. نه مورد تایید عموم مردم (که البته اوناهم تاحد زیادی مهم هستن) بیشتر مورد تایید کارشناس ها و نقادای ادبی منظورمه...مثلا نویسنده هایی مثل تالستوی، داستایوفسکی، کافکا، کامو ... از ملت های مختلفی هستن که همه ی جهان با اثارشون اشنا هستن و یک سری از کتاب هاشون خیلی خیلی توصیه میشن برای خوندن.

    اما اینکه باعث میشه یکی (کتابخوان های معمولی مثل خودم مدنظرمه) مثلا از مرگ ایوان ایلیچ تالستوی خوشش نیاد، میتونه سطح سواد، دانش قبلیش یا کلا سبک کاری که میپسنده باشه... مثلا من چون ادبیات کلاسیک دوست دارم با رمان های مدرن یا کلا با رمان های گمانه زن و فانتزی حال نمیکنم.. خود این موضوع باعث میشه قضاوتم تغییر کنه. 

    حتی در مورد کارشناس ها و نقادا هم داریم.. مثلا فراستی بیشتر اهل ادبیات کلاسیکه یا مثلا یه سریا فقط ادبیات گمانه زن یا فانتزی رو نقد و بررسی میکنن معلومه نباید انتظار داشت که به حرفشون درمورد سایر اتکا کنیم..

    میدونم تونستم خوب برسونم منظورمو یا نه :)

    پاسخ:
    ببین اون چیزی که حالا من تو امتیازدهی مد نظرمه، امتیازیه که در نهایت خود فرد به کتاب میده، نه امتیازی که کاربرای دیگه تو گودریدز مثلاً دادن. اینکه از مرگ ایوان ایلیچ خوشت نیومده کاملاً اوکی و طبیعیه و خودتم دلایلشو سعی کردی بگی و دلایل دیگه ای هم ممکنه داشته باشه که یه نفر از یه کتاب معروف خوشش نیاد. 

    حرف اصلیم این بود که همیشه ما به کتابایی که دوستشون نداریم بر می خوریم، مهم اون برایند کتاباییه که در طول سال داریم می خونیم، که اگه یه منحنی نرمال باشه طبیعیه. نباید انتظار داشته باشیم هر کتابی بر میداریم خوشمون بیاد ازش، یا اینکه بعد از خوندن یه کتاب نه چندان خوب حس کنیم وقتمون تلف شد. 

    آره کاملاً قبول دارم. برای همین میگن خوبه کسی رو پیدا کنید که اول از همه سلیقه ش با شما یکی باشه. هرچند من خودم برا خودم همچین فردی رو نمیشناسم، ولی من کلاً دوست دارم چیزای مختلفو امتحان کنم، حتی اگه بعداً به این نتیجه برسم به مذاقم خوش نیومده. 

    من همیشه جای اینکه رو لینک پست کلیک کنم، رو لینک خود وبلاگ کلیک می کنم. چنین آدم با ملاحظه ای در مورد پستای بقیه هستم =}

    پاسخ:
    آفرین. درستش دقیقاً همینه. *-* 

    من هم تا حدی با نظر تو موافقم هم با نظر سرکار علیه. یعنی به نظرم توی پاسخ به این سوال که این کتاب رو بخونم یا نه؟ انتظارات فرد از کتاب و سلیقه و نیاز فرد تاثیر داره و از طرفی به قول سرکار علیه بعضی کتابها فارغ از سلیقه های فردی که ممکنه بپسندتشون و باهاشون اخت بگیره یا نه، کتابهای خوبی هستند.

    اما از طرفی بعضی کتابها که کم هم نیستن ارزش خوندن و وقت گذاشتن رو ندارن واقعا

    پاسخ:
    منم با نظرت موافقم. 

    میدونی در مورد اون کتابا، یه سریا که کتاب زردن و اصلاً دیگه مشخصه که زردن، ولی یه سری کتابا هم ناشناخته ان، و تازه بعد از اینکه خوندی میفهمی خوب بوده یا نه. 

    پست های قبلیت رو دیده بودم :)

    واقعا تو معرفی کتاب پارامتر های مختلفی دخیله. 

    پاسخ:
    بله بله شما همیشه حواست هست *-*
    آره. ولی میخوام بگم خیلی هم سختش نکنیم. حالا چار تا کتاب بد هم اون وسط خوندیم چیزی نمیشه. 

    در راستای خط آخر: تا اسفند اینجا را میخوندم، بدلیل نصب مجدد ویندوز به صورت اضطراری، آدرس اینجا را گم کرده بودم که بالاخره یافتم. دارم از آخر میخونم تا برسم به اسفند :)

    پاسخ:
    :) خوش برگشتین پس
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    آخرین نظرات
    • ۸ ارديبهشت ۰۳، ۱۵:۱۱ - 🌺آسیــ هــ💚
      مرسی .
    نویسندگان