فوق ماراتن

من از تو هیچ نخواهم جز آنچه بپسندی

من از تو هیچ نخواهم جز آنچه بپسندی

برسان آینه را تا نفسی می‌آید

چهارشنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۱، ۰۹:۳۲ ب.ظ

یک بنده‌خدایی که چند سال بود تحت تاثیر یک سخنرانی از رضا سیاح (خبرنگار CNN) اخبار نمی‌خواند و دیگران را نیز به این امر تشویق می‌کرد، رفته اشتراک نیویورک تایمز گرفته و در کوچکترین فرصتی که پیدا می‌کند یا خبر می‌خواند یا توییتر را باز می‌کند و در یک جمله متاسفانه دچار اعتیاد شده است.

البته وضعیت اضطراری ایران هم در این امر بی‌تاثیر نیست. و اینکه هر کسی دارد جبهه می‌گیرد و سمت خودش را مشخص می‌کند من را ترسانده است. 

زمانی که انقلاب ۵۷ رخ داد، مخالفان حکومت به سرعت اعدام شدند (اعدام گسترده ۶۷، که قبل از آن هم به طور پراکنده افراد اعدام می‌شدند). اموال افراد ثروتمند به سرعت مصادره شد. و هرکسی که زورش رسید اختلافات شخصی‌اش را هم قاطی کرد و انتقامش را گرفت. کسانی هم که توانایی‌اش را داشتند نماندند و غربت در غربت را به غربت در وطن ترجیح دادند. 

حالا که زمزمه‌های انقلاب دوباره به گوش می‌رسد، من از بلوا، از دوقطبی‌ها، از اقدامات آتش‌به‌اختیار و از نفرتی که در دل مردم کاشته شده می‌ترسم. نفرت بی‌دلیلی نیست، ولی ترسناک است. مردم فقط مخالف حکومت اسلامی نیستند، بلکه به کلی از اسلام بیزارند. من از اینکه دوباره موج خون راه بیفتد می‌ترسم. 

اینکه اصلاح‌طلب‌ها و اصولگراهای قدیمی متحد شده‌اند و شعار «اصلاح‌طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» سرگرفته خوشحالم. اینکه ماهیت جمهوری اسلامی مورد سوال قرار گرفته امیدوارم می‌کند. و مخصوصاً اینکه مردم دیگر حتی «جمهوری ایرانی» هم نمی‌خواهند، بلکه دنبال شکل‌های دیگر حکومتی هستند. این‌ها امیدوارکننده است. 

ولی اینکه آنقدر اوضاع بد شده که ایران ساده به دست می‌آید خوشحال نیستم. مثلاً می‌دانید، به این فکر می‌کنم که مثلاً اگر آقای رضا پهلوی (جونیور)، می‌خواست یک سناتور آمریکایی بشود، شاید باید مسیر سخت‌تری را طی می‌کرد،‌تا اینکه بخواهد در ایران انقلاب کند. حالا در این حرفم اطمینان زیادی هم ندارم. ولی مطمئنم شکننده شده‌ایم. و به معنای واقعی کلمه بدون چاره‌ایم. نه حزب داریم، نه سناتور داریم، و به قول زی حتی یک مخالف خوب هم نداریم. سالهاست که قدرت یا در دست آدم‌های نظامی است یا روحانیون. 

برای همین یک ترسی در وجودم افتاده که از اخبار عقب نمانم. می‌ترسم یک شب انقلاب شود و من در آن سهمی نداشته بوده باشم. و کسی نپرسیده باشد تو چه می‌خواهی.

+ یک بار زی داشت می‌گفت که نمی‌داند باید در آینده تلاش کند بیشتر بفهمد یا کمتر بفهمد. من درجا خنده‌ام گرفته بود چون داشتم تصور می‌کردم اینکه آدم تلاش کند کمتر بفهمد چه شکلی است. می‌توان یک رمان نوشت از مردی که تلاش می‌کرد کمتر بفهمد :)) ولی جدای از شوخی بحثش سر این بود که هرچه بیشتر می‌فهمد دنیا برایش دردناکتر می‌شود و رنج‌ها عمق بیشتری می‌گیرند. و به جایی رسیده که نمی‌داند این راه درستی است یا نه.

من گفتم که فکر می‌کنم فهمیدن به همه چیز عمق می‌بخشد. هم به رنج و هم به لذت. همه‌ی آدم‌ها نمی‌توانند از دیدن یک پرنده که پشت شاخه‌ها پنهان شده وسط یک روز گرم تابستان که در ترافیک گیرکرده‌اند ذوق کنند. ولی آن وقت اگر آن پرنده یک گلوله بخورد زیر گلویش هم یک هفته افسردگی نمی‌گیرند. و گفتم که من ترجیح می‌دهم بیشتر بفهمم. 

ولی حالا گاهی شک می‌کنم که امروز خبر بخوانم یا نخوانم. ندانستن یک درد است، دانستن یک درد. تا حالا که رنج بوده، کاش لذتش را هم بچشیم. کاش خبرهای خوب را هم خوانده کنیم. 

++ جناب صائب می‌فرمایند:

از دل خسته‌ی من گر خبری می‌گیری

برسان آینه را تا نفسی می‌آید

  • نورا

نظرات  (۶)

  • عبدالعظیم شرونی
  • انقلاب..انقلاب..انقلاب

    حرفاتون خیلی خیلی خیلی سطحی بود..هر حکومتی که بتواند پنج درصد جمعیت بالای چهارده سال رو کنترل کنه ، صرفا از طریق آشوب و تجمع از بین نمیره..این مسئله برای جمهوری اسلامی که به راحتی بیشتر از بیست درصد این جمعیت رو کنترل میکنه این یه شوخی بزرگ محسوب میشه.

    به جو فیک به وجود اومده توییتری و اینستاگرامی توجه نکنید..آشوب های اخیر به محض قطع شدن اینترنت خاموش شدن :)  یعنی یه سرخط هدایت کننده خارجی وجود داشت.

    حرف های زیادی هست..بنده موافق جمهوری اسلامی هستم ، حداقل به این خاطر که ایران رو ایران نگه داشته..مطمعن باش بعد از جمهوری اسلامی ایرانی نخواهد بود.

    پاسخ:
    بله جمهوری اسلامی کنترل می‌کنه. ولی با روش‌هایی مثل قطع کردن اینترنت که خودتون هم فرمودید :) 

    و اینکه با قطع کردن اینترنت و استفاده از اسلحه، اعتراضات (و نه آشوب‌ها!) سرکوب شده، معنیش این نیست که سرخط خارجی وجود داشته. مشکلات جمهوری اسلامی واضح‌تر از اونی هست که به سرخط خارجی نیاز داشته باشه.

    اگه منظورتون این هست که مانع از تجزیه‌ی ایران شده، این کار رو حکومت‌های قبلی هم انجام داده بودند. با سیاست‌های بهتری. نه با فقیر نگه‌داشتن مردم مرزنشین، و بی‌توجهی به اقلیت‌های قومی. من مطمئن نیستم که در حال حاضر چیزی از ایران باقی مونده، جمهوری اسلامی حتی به طبیعت ایران هم رحم نکرده. 

    حالا حرف‌های زیادتون رو بگید. من از گفتگو کردن با شواهد معتبر استقبال می‌کنم :)
  • عبدالعظیم شرونی
  • بنده ساکن یکی از شهر های بندری و مرزی کشور هستم و دارم میبینم که ثروت انبوهی اینجا وجود داره..ولی مردم اینجا اکثرا ریسک پذیری استفاده از اونو ندارن..برید تحقیق کنید در دوره های گذشته چه نقاط مهم و استراتژیکی توسط شاهان قاجار و پهلوی به ترکیه...افغانستان ، پاکستان و اعراب حاشیه خلیج فارس بخشیده شد ، مطمعنم با رفتن ج.آ از مرز آذربایجان تا قزوین رو اردوغان برمیداره ( همین الانشم داره حرف از حکومت عثمانی میزنه)  ،  بوشهر و خوزستان و جزایر خلیج فارس جز عربستان یا امارات خواهند شد (همین الانم دارن درباره جزایر سه گانه ایران بیانیه میدن). ، سیستان و بلوچستان به پاکستان و افغانستان پیوست میخوره ( همین الانم رجزخونی میکنن) و تنگه هرمز میشه تنگه بن راشد!

    و و و..

    درباره سرکوب ها هم بهتون گفتم..هیچ جای دنیا به اندازه ایران مراعات نمیشه..میدونی اگر در آشوب ها یک نفر بدون دلیل آسیب ببینه ، اون ماموری که آسیب زده طبق قانون پدرشو درمیارن :)  نیرو های امنیتی در مرحله اول شروع به مذاکره و گفتگو میکنم و هیچ وقت حمله نمیکنن..مگر اینکه بهشون حمله بشه که مجبور بشن طرف رو از پا دربیارن..درحالی که در دیگر کشور ها مامور ها حق تام دارن!

    پاسخ:
    من متوجه منظورتون از "ریسک‌پذیری" نشدم. آیا مردم باید ریسک‌پذیر باشن و خودشون روستاها رو لوله‌کشی آب کنند و برق بکشند به خونه‌ها؟ من دارم در مورد نیازهای اولیه صحبت می‌کنم. 

    در مورد تمامیت ارضی ایران، بله در دوران قاجار و پهلوی بخش‌هایی از ایران جدا شده. ولی ایران تجزیه نشده به قومیت‌ها. و من مدافع قاجار و پهلوی نیستم. ولی این رو دستاورد جمهوری اسلامی نمی‌دونم. ضمن اینکه شما رو به کنوانسیون خزر و قرارداد ۲۵ ساله با چین ارجاع میدم که به قدر کافی واضح هست. 

    من دوست دارم بدونم چطور با این اطمینان میگید هیچ‌جای دنیا به اندازه ایران رعابت نمیشه. من اینجا حداقل دو تا تظاهرات مردمی رو با چشم خودم دیدم. پلیس فقط مردم رو همراهی می‌کنه و کوچکترین دخالتی در تظاهرات نمی‌کنه. ممکنه یک خیابون بسته بشه بخاطر تظاهرات ولی پلیس اسلحه نمی‌کشه جلوی مردم. 
    بله طبق قانون؛ منتهی اگر شما قانون رو درست خونده باشید میدونید که باید جرم مشهود باشه. به این معنی که "دو نفر" شهادت بدن،‌ یا آلات جرم در محل موجود باشه. و ثابت بشه مامور بدون دلیل ضربه وارد کرده! این‌ها تازه در صورتیه که شخص اسم مامور رو بدونه! و بگذریم از اینکه اگه سربازان گمنام امام‌زمان باشند حتی چهره‌شون هم پوشونده‌ست. در هر صورت من برای شما اسم پنجاه نفر رو میارم که در تظاهرات دستگیر شدن و شکنجه شدن و پدرشون در اومده. شما برای من اسم دو نفر مامور رو بیارید که به‌خاطر زدن این آدم‌ها پدرشون یک آخ گفته باشه. 

    نیروهای امنیتی در مرحله‌ی اول شروع به مذاکره می‌کنند؟ من احساس می‌کنم شما منو دست انداختید. دوستان من فقط از خیابون تظاهرات عبور می‌کردن و بهشون حمله شده و آسیب دیدن. 

    بفرمایید دقیقاً در کدوم کشورها مامورها حق تام دارند؟ من علاقه‌مندم قانون اساسی کشورهای دیگه رو هم بررسی کنیم اگه باعث بشه که بعضی‌ها از دروغ‌گفتن دست بردارند. 
  • عبدالعظیم شرونی
  • ببینید ، اینکه زیرساختها همش متوجه مرکز کشور بوده و به حاشیه توجه نشده درست..من دارم فقر کاذبی رو میبینم که با تغیر تفکر میشه برطرفش کرد و به دنبال اون جذب سرمایه کرد و مسئول رو مجبور به ایجاد زیرساخت کرد..چیزی که با پوست و گوشت و استخون دارم میبینم یه فضای امن به وجود اومده برای مسئوله که از زیر کارش در بره.

    بنده نمیتونم اسم مامور امنیتی بیارم :)  ولی ساختار های درون سازمانی خیلی بدتر از چیزیه که نشون میده..

    گفتید براتون مثال بزنم..کجا بهتر از یو اس..که مامور تشخیص جرم میدهد..قضاوت میکند..حکم میدهد..و اجرای حکم میکند و درنهایت مدال شجاعت میگیرد (مگر اینکه جو روانی به وجود بیاد و دولت آمریکا مجبور به محاکمه بشه)

     

    پاسخ:
    همینکه قبول می‌کنید حاشیه‌های مرزی "به عمد" امکانات کمتری بهشون رسیده کافیه. من در مورد فقر کاذب و این چیزها صحبت نمی‌کردم. شما گفتید ج.ا یک کار درست کرده و اونم حفظ تمامیت ارضیه، منم گفتم که روشش نرسوندن امکانات اولیه به مرزنشین‌ها بوده و شما هم قبول کردید. دیگه نمی‌خوام بحث به حاشیه بره. 

    ضمن اینکه من نمی‌تونم "مسئولین" رو از "حاکمیت" جدا کنم. 

    خب پس دیگه جایی نگید لطفاً که هیچ‌جا به اندازه ایران رعایت نمیشه و مامورین حق ندارن و قانون داریم و این حرف‌ها. متوجه معنی "ساختارهای درون سازمانی" هم نشدم. 

    اما در مورد آمریکا‌. طبق قانون مأمورین در شرایط خاصی فقط اجازه‌ی دخالت در تظاهرات رو دارند. و تعریف protester و riot متفاوته. می‌تونید مثلاً این متن رو بخونید : پلیس به چه دلایلی می‌تواند شما را در تظاهرات دستگیر کند؟
    و پلیس حتی در مواجهه با آشوب هم باید اول اخطار بده، بعد راه خروج رو نشون بده و راه رو باز کنه، زمان بده برای خارج شدن، و بعد اجازه داره وارد عمل بشه. 
    با اینحال مثلاً در تظاهرات گسترده‌ی Black lives matter در بعضی شهرها قانون رعایت نشد. پلیس از باتون استفاده کرد، گاز اشک‌آور یا اسپری فلفل به سمت مردم پاشید، یا راه خروج رو نشون نداد و گیر افتادن بعضیا، و یا بدون اینکه توجه کنه چه کسی اشوبگره و چه کسی تظاهرکننده به همه ضربه زد‌. بعدش بعضی ایالت‌ها تصمیم گرفتن تعریف riot رو تغییر بدن که گسترده‌تر بشه، ولی بعد وکیل‌ها یک فایل به جریان انداختن که علیه محدود کردن تظاهراته و همچنان این فایل در جریانه. البته که پلیس هم پذیرفت و گفت که نیروهای ما اموزش کافی ندیده بودند برای چنین شرایطی و مقصر ما بودیم. یعنی در نهایت اوضاع به سمت خفقان کمتر در حال حرکته و نه محدودیت‌های بیشتر. خوشبختانه در آمریکا "جو روانی" قابل ایجاد شدنه، به دلیل محدودیت‌های کمتر رسانه. ولی در ایران این جو روانی قابل ایجاد حتی نیست، چون رسانه کاملاً در دست حکومته. و این مسئله‌ی افتخارآمیزی نیست. 

    حالا دقیقاً کدوم افسر آمریکایی بخاطر سرکوب کردن تظاهرکنندگان مدال شجاعت گرفته؟ به فرد خاصی اشاره داشتید اینجا؟ ممنون میشم اسمش رو بگید. 
  • خاردار جذاب
  • در باره سوال آخرتون..خیر ، منظورم شخص خاصی نیست...  ترجیح میدم وارد مسائل مربوط به نظام شنشم.. (شرایط درون سازمانی که میگم منظورم توبیخ ها و جریمه های سختگیرانست که مامور بیچاره رو بین عقل و قلبش گیر میندازه) 

    بنده نگفتم عامدانه شهر های مرزی امکانات کمتری دارن..عدم توسعه یافتگی ایران بخاطر تغیر جهت ها و تفکر مسئولین توی دولت های مختلف هست و بحث تمرکز بر مرکز هم به همین برمیگرده..وقتی نقشه مشخصی برای توسعه یافتگی وجود نداشته باشه..یا مدام تغیر کنه ، همین نتیجشه.

     

    لازمه یادآوری کنم مناطق جداشده از ایران در دوره پهلوی و قاجار هرگز به درخواست مردم نبوده..امروز هم نه بوشهر من در هیچ شرایطی تقاضای استقلال داره..نه خوزستان و آذربایجان و سیستان.. مخلص کلامم اینه: وقتی حتی برای چند ساعت قدرتی برتر از قدرت دشمن نداشته باشی..توسط دشمن اشغال میشی.

    در لحظه نبود ج.ا .. ایران اینچنینی هم نخواهد بود..

    برای درک بهتر جمله ”نقشه تجزیه ایران“ رو سرچ کنید و جزئیات رو بخونید.

    یا حق

  • سارا سماواتی منفرد
  • سلام

    حمل بر موافقت با همه مسائل دوره پهلوی نشود اما پلوی ها یک نمره خیلی خوب در کارنامه دارند و همان توسعه هست . اگر زیر ساختی به معنای واقعی در این مملکت وجود دارد و نام کشور می شود بر آن نهاد همه از توسعه عامرانه پهلوی اول و ادامه آن در دوره دوم است بدون هیچ شکی .

    اگر بحرین هم جدا شد به جایش سه جزیر فوق استراتژیک تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی را گرفتند ( یک جور معامله برد - برد ) که الان شکر خدا سپاه در آن با موشک هایش قدرت نمایی می کند. آذربایجان را دوستان روسی در دوره استالین جدا کنند که با بازی خوب احمد قوام و اولتیماتوم ترومن ( شوروی هنوز بمب اتم نداشت ) رفیق استالین جا زدند. ( من نفهمیدم اون دوستمون که گفتند از ایران خاکی در دوره پهلوی جدا شده کجا بوده ؟؟؟) ( تازه دخالت نظامی موفقی هم در اواخر در عمان بر علیه شورشین کمونیست انجام دادند که ثمرات دوستی عمان با مردم ایران را هم اکنون هم نظام فعلی استفاده می کنند )

    در مورد قاجار و خسارتی که در آن دوران سرنوشت ساز بر مملکت رفت بحثی نیست چون کارنامه واقعا شفافی دارند.

    پاسخ:
    من چون فکر می‌کنم این در جواب کامنت اون یکی دوستمون بود سکوت و تایید می‌کنم :) و ضمن اینکه ممنون از کامنتتون، من در مورد جزایری که به جای بحرین گرفتند نمیدونستم تازه‌. 
  • سارا سماواتی منفرد
  • سلام

    خواهش می کنم.

    درسته کامنت مورد نظر باعث شد یک جورایی احساس وظیفه کنم ( وقتی گرد و غبار فراموشی بر روی مسائل تاریخی نشسته و مطالب تحریف شده و مغرضانه را می بینم حتما شفاف سازی کنم.)

     

     

    ممنون ((-:

    پاسخ:
    سلام دوباره :)

    فراموشی یه چیزه، بعضیام مثل نسل ما اصلاً کاملاً بی خبرن، چون منابع هم به سادگی پیدا نمیشن و تو کتابا بعضی چیزا یک طرفه نوشته شده. 

    ممنون از شما :)
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    آخرین نظرات
    • ۸ ارديبهشت ۰۳، ۱۵:۱۱ - 🌺آسیــ هــ💚
      مرسی .
    نویسندگان