فوق ماراتن

من از تو هیچ نخواهم جز آنچه بپسندی

من از تو هیچ نخواهم جز آنچه بپسندی

نژادپرستی و اصالت

دوشنبه, ۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۳۰ ق.ظ

به این نتیجه رسیدم، ریشه‌ی نژادپرستی از عدم اعتقاد به اختیار برمیاد. ما باور نداریم تمام انسان‌ها توانایی رسیدن به قله‌ها رو دارن، چون فکر میکنیم در ژن‌های آدمیزاد یک جبری وجود داره که سرنوشت اون رو میسازه. یک اعتقاد کوچک در دل، تا چه اندازه که از ما آدم‌های متفاوتی نمیسازه.

و یک کلمه‌ی نژادپرستانه که سعی داریم خوب جلوه‌ش بدیم "اصالته". میگیم اون از خانواده‌ی اصیلی نیست، باشه از خانواده‌ی پولدار یا مبادی‌آدابی نیست و نمیتونی ازدواج با این خانواده رو بپذیری، اما همشهری بودن چی؟ همکلاسی بودن؟ وجود انسان‌هایی که خدا خواسته باشن به ما سنگین میاد؟ اگه میخواید بفهمید کسی نژادپرسته ( از جمله خودمون ) باید بپرسیم به اصالت اعتقاد داری؟

حتی همینکه به کسی بگیم "نژادپرست" هم زشته! چون  نباید یک "صفت" رو به یه "شخص" نسبت داد. بلکه باید به عملش نسبت بدیم. فلانیها نژادپرست نیستند، بلکه در فلان مورد اقدامی نژادپرستانه داشتند. صفات باید ارزش "اعتباری" داشته باشند. چون ذات احساسات ما "اعتباریه"

  • نورا

نظرات  (۷)

  • © زهـــــرا خســـروی
  • و این قصه ای بود که براش جنگیدم ولی خسته شدم . پس از خر شیطون اومدم پایین و یه مسیر دیگه ساختم تا شاید برای نسل بعد خودم یاد بدم این نگاه رو نداشته باشه. مغز آدم های اطرافم با این داستان و خرافات خود ساخته عجین شده و کاری از منِ نوعی برنمیومد . و چقدر دردناکه ؟ بسیارها بسیارها

    پاسخ:
    آره نسل قبلی رو که نمیشه درست کرد. ولی من گهگاهی هنوز سعی میکنم تذکر بدم. نسل بعدمون هم تو این دنیا غرق نشه خودش کلی کاره

    نکته ی ظریفی بود

    پاسخ:
    :)
  • محبوب حبیب
  • این پستت نیاز به توضیح داره حسنا جون

    شفات تر بنویس 

    کسی که برای ازدواج اعتقاد به اصالت داره و دنبال یه ادم با خانواده شناخته شده به خوبی میگرده، چرا بایست طرفی غیر از این حالت رو بعنوان همشهری یا ... نپذیره؟ نفهمیدم چون این دو تا دوتا چیز جدا هستند. 

    پاسخ:
    چون همه رو با چشم اصالت و اینکه نژاد و جد و آبادش کی بوده نگاه میکنه. من میگم اسم "پولدار و مبادی‌آداب و تحصیل‌کرده‌ و ... " رو نباید گذاشت اصیل. باید صفت درست رو به کار برد. اصلاً اصیل صفتی نیست که برای آدما بشه به کار برد. اشیاء میتونن اصل و فرع داشته باشن، ولی آدما اینجوری نیستن. اصل و فرع ندارن. و اینکه بگی کسی اصیله، یعنی در مقابلش به نظرت بعضیا اصیل نیستن، و این به نظر من خیلی توهین‌آمیز و نژادپرستانه‌ست. 
  • محبوب حبیب
  • خوب این مخفف شده است. یعنی اصل و نسبش خوب بودن. 

    حالا وحی منزل هم نیست کسی که اصل و نسبش خوب بوده خودش هم خوب باشه یا کسی که اصل و نسبش بد بودن خودش هم بد باشه. 

    پاسخ:
    دقیقاً مسئله سر همین نسبه D: نسب آدما چیزی درباره خودشون نمیگه. ولی اونایی که میگن فلانی از خانواده‌ی اصیلیه، منظورشون همینه که پدر و پدربزرگش کی بودن. که خیلی وقتا حتی اونا هم انسان شاخصی نبودن، فقط مثلاً پولدار بودن. حالا این شروعشه، بعد باید مثال بیارم که چقدر بعداً راحت آدما رو محکوم میکنیم بخاطر اینکه نسبشون از نظر ما باارزش نیست. 

    بحث در مورد این چیزا اصلا آسون نیست. ریشه در تاریخ حیات رو کره زمین داره. 

    پاسخ:
    ولی چند قرن دیگه باید بگذره که قبول کنیم همه حقوق برابر دارن؟ و ما از کسی برتر نیستیم؟
  • دخترمعمولی
  • خیلی باهات موافقم، مخصوصا استفاده از این کلمه ی اصیل واسه ازدواج!

    حتی یه بار دیدم یکی یکیو توصیف می کرد. می گفت اینا از خانواده های اصیل تهرانین، خونه شون جمارانه!!

    یعنی حتی بر اساس محل زندگی هم ملت تعیین می کنن کی اصیله و کی نیست.

    من واقعا رابطه ی خوب بودن آدم ها و مناسب بودنشون برای ازدواج رو با فک و فامیل و جد و آباد نمی فهمم.

    دیگه از نژادپرستی تحت عنوان سید بودن که لازم نیست بگم؟ :/!

    پاسخ:
    ://// آره دقیقاً همینجوریه. 
    حالا ببین باز تو ازدواج یکم قابل فهمه، مثلاً میگی خب براش مهمه که طرف هم‌کفو خودش باشه ( که بازم کلمه‌ی مناسبش اصیل نیست). ولی این بعداً به جاهای دیگه هم تعمیم پیدا میکنه. باید بعداً با مثال شرح بدم که تو خونه‌ی ما که تازه افراطی نیستیم و خودمونو از نژادبرتر آریایی (؟) نمیدونیم، چه جملاتی گاهی شنیده میشه! 
    :/// حالا تازه با ابنکه همه میدونن چقدر سادات بودن تحریف شده! و اصلاً منم نمیفهمم این از کجا نشات گرفته. کجا دنیا به این نتیجه رسید مثلاً امامی که میگه " هیچکس را ندیدم مگر آنکه او را برتر از خود یافتم"، باید نسلش تافته‌ی جدا بافته بشه. 
  • غریبه ‌‌‌‌
  • سلام 🖐️🙂

    من نیز به وسعت داشتن تعریف نژادپرستی اندیشیده بودم ☺️ خوب گفتی و نوشتی 

    پاسخ:
    شما هم بنویس پس مادمازل ؛) 
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    آخرین نظرات
    • ۸ ارديبهشت ۰۳، ۱۵:۱۱ - 🌺آسیــ هــ💚
      مرسی .
    نویسندگان