فوق ماراتن

من از تو هیچ نخواهم جز آنچه بپسندی

من از تو هیچ نخواهم جز آنچه بپسندی

تنوع طلبی و حکیم بودن خداوند

يكشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۰۳:۳۱ ق.ظ

چند وقته خیلی سبکتر میام خونه ( فقط یه دست لباس میارم ) و  خب خیلی راحت‌ترم. هم بارم سبک‌تره و هم دغدغه‌ی کمتری دارم که چی بپوشم. دیروز داشتم فک می‌کردم چرا آدما در مقابل مینیمال زندگی کردن مقاومت میکنن. یاد یکی از کامنتا افتاده بودم که گفته بود انسان تنوع طلبه و نمیتونه با یه کمدکپسولی و چار دست لباس زندگی کنه. و به این فک میکردم که چه پاسخی میشه برای این استدلال آورد.

بعدش این به ذهنم رسید : 

تنوع‌طلبی همونطور که از اسمش برمیاد نوعی خواسته و طلب هست، و صرف اینکه ما خواسته‌ای داریم دلیل بر درست بودنش نیست. و ما خیلی از خواسته‌ها شاید داریم که باید در برابرشون مقاومت کنیم و اراده‌ی قوی داشته باشیم. 

توی دین و زندگی یادمه همیشه این استدلال رو برای روز قیامت میاوردن که انسان تمایل به جاودانگی داره و نمیشه که خداوند حکیم تمایلی در درون انسان قرار بده اما پاسخ به اون خواسته رو براش فکری نکرده باشه. 

من به قیامت اعتقاد قلبی دارم، اما از دیروز فکر میکنم آیا این استدلالی که برامون آوردن از نظر منطق درسته یا نه؟ و اگه خدا تمایلی در وجود انسان قرار بده و پاسخش رو برامون فراهم نکنه، آیا با حکیم بودن خداوند در تضاد قرار میگیره؟ 

  • نورا

نظرات  (۲)

برای همینه که تا حد زیادی به قناعت و زهد تاکید شده چون قرار نیست به تمام خواسته هامون روی خوش نشون بدیم یا قرار نیست بهشون برسیم.
یادمه تو دین و زندگی نمی تونستم با بعضی از برهان ها و استدلال ها کنار بیام. بعضی هاش اونقدر شبیه هم بود که انگار با کلمات بازی کرده بودن و اسم برهان رو یه چیز دیگه گذاشته بودن!
پاسخ:
هوممممم...
  • سجاد م. الف
  • «انسان تمایل به جاودانگی داره و نمیشه که خداوند حکیم تمایلی در درون انسان قرار بده اما پاسخ به اون خواسته رو براش فکری نکرده باشه.»
    این اصلا یه حکمه یه دستوره، حتی نزدیک به یه دلیل هم نیست! خیلی از تمایلات هستن که سرکوب شدن مثل قتل مثل کودک‌آزاری مثل همجنسگرایی و ... اگه منظورت از «نمیشه که پاسخ به اون خواسته رو براش فکری نکرده باشه»  از این نوع فکرهاست بله خیلی موجود فکوریه این خدا!

    پاسخ:
    !! این یه برهانه، یعنی چی که حکمه و دستوره؟ 
    فک کنم اصلاً متوجه منظورم نشدید
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    آخرین نظرات
    • ۸ ارديبهشت ۰۳، ۱۵:۱۱ - 🌺آسیــ هــ💚
      مرسی .
    نویسندگان