فوق ماراتن

من از تو هیچ نخواهم جز آنچه بپسندی

من از تو هیچ نخواهم جز آنچه بپسندی

کفش پاشنه‌بلند جلوباز

پنجشنبه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۲، ۰۵:۰۰ ق.ظ
امشب به این فکر می‌کردم که یکی دیگه از ناامنی (insecurity)های من سایز پامه. من قد بلندی دارم و خیلی طبیعیه که اندازه‌ی پاهام هم بزرگتر باشه. تا یه سنی مشکلی نداشتم، چون مثلاً فرض کنید من ۸ ساله بودم و کفشی می‌خریدم که برای سن ۱۰ سال بود. اولین بار ولی توی ۱۱ سالگی به مشکل خوردم. چون دیگه سایز پاهای من از رده‌ی بچگونه خارج شده بود و وارد سایز زنونه شده بود. 

یادمه با مامانم و خاله‌م اینا تو خیابون دنبال کفش برای من بودیم قبل از عید. مامانم انگار انتظار داشت بزرگ شدن پاها و قد من دست خودم باشه، غر می‌زد که دیگه برات کفش پیدا نمیشه و باید برات کفش زنونه بخریم و دیگه مشکل کفش داشتنت شروع شد. چون مادرم خودش هم قدش بلنده و تو پیدا کردن کفش مشکل داره. وقتی می‌خواست برا خودش کفش بخره، وارد مغازه که می‌شدیم هیچ وقت نمی‌گفت فلان کفشو می‌خوام، می‌گفت این سایز چه کفشایی دارید؟ معمولاً هم دو سه تا گزینه بیشتر نبود و به یکیش راضی می‌شد. ولی اون عید تو ذهن من مونده. اون عیدی که توش یه جفت کفش مشکی خریدم که به زور چند تا نگین مثلاً دخترونه شده بود و خیلی هم زنونه نبود. و البته راستش اون کفشا هم برام تنگ بودن، ولی انگار من هم جرات نداشتم که بگم حتی اینا هم برام کوچیکن. 

بعد سال‌ها گذشت و من انگار به کفش تنگ داشتن عادت کرده بودم. کفشای مجلسی که خب یکی دو ساعت فوقش پات هستن و پا رو می‌زنن و فوقش زخم میشه و همینه. کفشای اسپرت هم اولش تنگ بودن و بعد جا باز می‌کردن. 

دانشگاه که رفته بودم یکی از بچه‌ها هم‌قد من بود. ولی اونا از خانواده‌ی پولداری بودن و از مغازه‌های مخصوصی کفش می‌خریدن که سایز بزرگ‌تر هم داشت. اونجا که شماره‌ی کفشامو فهمید بهم گفت مطمئنی؟ تو با این قدت نباید شماره کفشت این باشه. و من همچنان اصرار داشتم که نه همینه.

تا اینکه اومدم اینجا و خب اینجا دیگه سیستم شماره‌گذاری کفشا فرق داره. نمی‌تونستم برم بگم اینو بهم بدین یا سایز پای من اینه. فقط باید امتحان می‌کردم تا بفهمم کدوم به پام می‌خوره. و برعکس ایران که کفش ورزشی رو حتی یک شماره کوچیکتر از کفش عادی می‌خریدم، اینجا بعد از اینکه تو هایک و دویدن ناخن شستم کبود شد فهمیدم کفش ورزشی رو باید بزرگتر بخری که پا جا برای حرکت هم داشته باشه، مخصوص کفشای دویدن باید حداقل یک شماره بزرگتر از کفشای عادی باشن. بنابراین کفش یک شماره بزرگتر از راحتی هم پوشیدم. 

و آخرش چی شد؟ آخرش بعد از یکسال که کفشای اینجا رو پوشیدم، فرم ناخنام از حالت کج و شکسته در اومدن. ناخنام کبود نشد. پشت پاهام زخم نشد. فهمیدم کفش مجلسی هم می‌تونه راحت باشه. و بعد که نشستم شماره‌ها رو مقایسه کردم فهمیدم من همیشه ۳ سایز کوچیکتر از سایز واقعی پاهام کفش می‌خریده‌م. سه سایز! 

من هیچ وقت به‌خاطر ناامنی نسبت به پاهام کفش جلوباز نپوشیدم. هرگز بدون جوراب راه نرفتم. فکر می‌کردم ناخنام خیلی زشتن. و البته که کفش جلوباز سایز پاهام هم هرگز برام پیدا نمی‌شد. 

الان یاد همه‌ی اینا افتادم چون می‌خواستم برا تولد خواهرم براش کفش بخرم. و هرجا رو که نگاه می‌کنم نوشته ۳۷ تا ۴۰. و بزرگتر از ۴۰ می‌ره تو رده‌ی بزرگ‌پا. حس کردم یه دلیل دیگه برای خوشحالی از ایران نبودنم دارم. برای جامعه‌ای که حتی توی چیز ساده‌ای مثل کفش هم آدما رو از خودش می‌رونه و بهشون احساس درماندگی و exclude شدن می‌ده. که آدمی که باید به قد بلندش افتخار کنه آرزو کنه کاش کوتاه‌تر می‌بود ولی پذیرفته می‌شد. من واقعاً هر بار می‌رفتیم مغازه کفش بخریم حس می‌کردم اگه بگم این کفش برام تنگه باعث ناامیدی و ناراحتی پدر مادرم می‌شم. نمی‌خواستم غصه بخورن چون پول ندارن از فلانجا که کفش بزرگ‌پا داره برام کفش بخرن.  

و بعد فکر کردم یکی دیگه از اهداف امسالم باید خریدن یه کفش جلوباز باشه. یه کفشی پاشنه‌بلند جلوباز. برای کنار گذاشتن این ناامنی، و برای دوست داشتن چیزی که هستم. 
  • نورا

نظرات  (۵)

همین که سایز کفش چطور باعث به وجود اومدن احساس نا امنی میشه نشون میده که چقدر باید جدی گرفته بشه.

ولی خب اینجا ایرانه.

براتون خوشحالم که تونستید بهش غلبه کنید.

سلام حسنا جان خوبی؟

من شماره کفشم چهل هست. بزرگترین سایز پای خانمها. مگر شماره پات چنده که اینقدر اذیت شدی این سالها؟ از تعجب خشکم زد. سه شماره؟!!

خوب کفش اسپرت که دیگه میشه تا شماره های آقایون هم استفاده کرد. چرا مشکل داشتی پس؟ 

خدایی مادرت هم حساس بوده ها و این حساسیت رو انتقال میداده. الان دختر من شماره پاش شده ۳۶ یعنی آخرین شماره بچگونه. چه اشکالی داره اصلا. با اینکه کلاس اوله.

البته الان چون رنگ های شاد و تزیین هایی که روی کفش ها هست،  تو سایزهای بزرگتر هم پیش میاد دیگه مثل قدیم مشکلی نباشه. من از سال بعد از دسته بزرگسال براش می خرم. چه اشکالی داره اصلا.

 

یادمه قدیما، من با اینکه مشکلی واسم نبود واسه پیدا کردن شماره کفش ولی چندبار شد که کفش مردونه خریدم. نه اسپرت فقط ها. حتی شده بود چرمی پاشنه دار خریدم از تیپ مردونه ها. هییی یادش بخیر. یه کفش سفید بود با رگه های طلایی.  و پاشنه سه سانت . خیلی خوشگل بود. به نظرم اشتباهی رفته بود اون قسمت مردا:دی و من خریدمش به کسی هم نگفتم مردونه است. فکر کنم خاص مردهای لات و الوات اون زمان طراحی شده بود که کفش پاشنه دار می پوشیدند. چی میگفتنند بهشون. آهان کفش قیصری. 

 

ه برادرهای من این مشکل تو رو داشتند و دارند هنوزم. چون دیگه واقعا براشون پیدا نمیشد. ولی من نهایتش میزدم توی کفش مردونه. امسالم یه اسپرت از دسته مردونه خریدم :) پسندیدم قیافه اش رو. چیه خوب! 

اینکه میگفتی بدون جوراب یا کفش جلوباز هیچ وقت نبودی. بابا بی خیال. من از لحاظ زیبایی پا اصلا پای قشنگی ندارم از دید امروزی ها. یعنی قابلیت لاک زدن و ... نداره اصلا چون کج و کوله هستند بدتر توی چشم میاد. ولی پاست! پا! وااا. قرار نیست که ویترین باشه. خیلی هم با اعتماد به نفس هم بدون جوراب دیده شده هم با کفش جلوباز. 

 

ولی یه حسی در مورد قدم با تو مشترک بود. من خیلی قدبلندم و همیشه توی مدرسه و .. میخواستم کوتاه تر باشم. چون شماتت می شدم بابت قدم! یا نمیزاشتند من بچگی کنم میگفتم از تو انتظار نمیره! ولی هم سن هام و حتی از من بزرکترها رو چیزی نمیگفتند چون اونها کوتاه تر بودن. از قدم خیلیییی خاطره های بد دارم. جوری که همیشه توی صف مدرسه کج وامیستادم که کوتاه تر دیده بشم. یا حتی جایی که قرار بود با همسنی جیزی مقایسه بشم همیشه قدم رو کوتاه میکردم. الان یادم اوردی دلم میخواد اون ناظم مدرسه رو که اذیتم میکرد واسه قدم. اون فامیل دور رو که هی تیکه می پروند که این موقع شوهرشه میگید بچه است و ...! رو ادب کنم!!! زهرمارم کردند قد بلند رو. 

 

پاسخ:
سلام محبوب جان.

نه بزرگترین شماره‌ی پای خانم‌ها ۴۰ نیست. اگه قدتون زیر ۱۷۰ باشه شاید بشه ۴۰. من اینجا ۴۲-۴۳ می‌پوشم الان، تو ایران ۳۹-۴۰ می‌پوشیدم. 

اونموقع که اصلاً قبول نداشتم کفشم تنگه. فکر می‌کردم بقیه‌ی مردم هم تو کفش احساس ناراحتی دارند. مادر من خودش سرزنش شده بود سالها و فکر می‌کرد پا به اندازه‌ی کفش بزرگ میشه. یه بار یادمه به من گفت از بس کفش بزرگ پوشیدی پاهات بزرگ شده. فکر می‌کرد اگه کفش کوچیک بپوشی پا کوچیک می‌مونه. و فکر می‌کرد داره به ما لطف می‌کنه که در آینده برای کفش خریدن اذیت نشیم و شوهرمون یه روزی نگه وای چقدر پاهات بزرگه برات کفش پیدا نمیشه.

منم اوتموقع فکر می‌کردم مادرم راست می‌گه. و اگه یه کفشی برام راحت بود فکر می‌کردم این از پام بزرگتره و اگه اینو بپوشم پاهام از این هم بزرگتر میشه. 
بعدم کفش اسپرتو که نمیشه تازه همه جا پوشید. 

در مورد زیبایی پا، احساس می‌کنم خاطره‌ی دقیقی ندارم ولی یه خاطره‌ی محوی دارم که یه بار کفش جلوباز بدون جوراب پوشیده بودم و به خاطرش مسخره شدم، بهم گفتن کفش جلوباز برا کسیه که انگشتای قشنگی داره نه تو. با چه اعتماد به نفسی اینو پوشیدی. 

بله قد که مشکلات خیلی بیشتری هم داره و منم تا قبل از اینکه بیام دانشگاه آرزوم این بود قدم کوتاه باشه. اینم به‌هرحال ادامه‌ی همون فرهنگ non inclusive جمهوری اسلامیه. 

جدی؟ من فکر میکردم ۴۰ بزرگترین هستش. موقع خرید همیشه میگفتن آخرین شماره شون چهل هستش. بالاتر یادم نمیاد شنیده باشم. منم جز قدبلندهام. ۱۷۵ و کفشم ۴۰. بدون درد و کبودی و .. 

و البته خیلی پیش اومده کفشی که پسندیدم رو شماره چهل نداشته باشند. چون از سایزهای اول بازه و آخر بازه کمتر میارن فروشنده ها و خوب ممکنه تموم شده باشه زودتر. بیشتر وسط بازه رو میارن. و منطقی هم هست. توزیع نرمال رو توی تعداد هر کفش و شماره اون رعایت میکنند. :دی

ولی یادم نمیاد ناراحت شده باشم. حتی اگر کسی بهم گفته باشه پات قشنگ نیست اهمیت ندادم :دی. 

غیر از دوران بچگی (تا اول دبیرستان) که خیلی حرف مردم واسم مهم بود و خاطرات بد مربوط به قدم مربوط به اون موقع است. 

کلا ما خیلی حساس به حرف مردم بودیم در بچگی و این خیلی بده. 

پاسخ:
تو مغازه‌های معمولی بزرگترین ۴۰ هست. البته قد و ساز کفش کاملاً هم همبسته نیستند، مثلاً قد ۱۷۵ می‌تونه بین سایز ۳۹ تا ۴۲ باشه. ولی یه چیزی هم که هست اینه که حتی تو آمریکا بیشتر از ۸۰٪ خانم‌ها سایز کفش اشتباه رو می‌پوشن. چون انگار پوشیدن سایز واقعی (و بزرگتر) مورد پسند نیست. حالا شما هم یه بار ۴۱ رو امتحان کن مثلاً، ببین تفاوتی داره برات یا نه. من تو روزمره شاید به چشمم نمیومد، ولی اگه یه پیاده روی یک ساعته می‌رفتم قطعاً بعدش تاول می‌زد پام 

ولی خب اینجا چون به طور میانگین قدا بلندتره و میانگین شماره‌ی پا هم بزرگتره، تا سایز ۴۴-۴۵ روی همه‌ی کفشا می‌تونم بگم هست. من پیش نیومده کفشی بخوام و نداشته باشه. تو ایران هم تحقیقی ندیدم انجام شده باشه، ولی باز اینجا بیشتر از ۱۰٪ سایز کفششون ۴۲ و بالاتره. 
خلاصه تعدادش از اون چیزی که به نظر میرسه بیشتره. یه دلیلی که من فکر می‌کنم کفشای ایرانی تا ۴۰ دارن اینه که خیلی کفشا از چین میاد. و چینی‌ها میانگین قد و سایز پاشون خیلی خیلی کمتره. 

نورا محض اطلاع، برندهایی مثل زارا و برشکا کفش‌های مجلسی تا سایز ۴۲ دارن. هم برای خودت و هم خواهرت که احتمالا بتونی براش از آنلاین‌شاپ‌ها سفارش بدی.

پاسخ:
ممنون که گفتی النا. این دو تا رو نمیدونستم. دیگه تو اینستاگرام هم چند تا پیج پیدا کردم که سایز بزرگ داشتن. برا خودمم اینجا همه‌ی کفشا تا اون سایز رو دارن، محدود نمی‌شم از لحاظ برند. باید ببینم جیبم چقدر پول داره فقط :))) 

در این مورد که در ایران برای فردیت آدمها و تفاوت فردی آدم ها چه از نظر فیزیکی چه ویژگی های شخصیتی و چه سلایق اجتماعی هیچ ارزشی قائل نمیشه باهاتون موافقم.

از بابت سختی هایی که متحمل شدین متاسف شدم. ولی در ادامه اینو مینویسم شاید به کار اونی که هنوز این مشکل رو داره بخوره. 

توی اصفهان یه پاساژی هست به اسم پاساژ افتخار که مخصوص کیف و کفش هست و اونجا مغازه هایی دارن که مخصوص همین افراد بزرگ پا هستند. تنوعشون هم خوبه. توی اینستاگرام هم باید پیج داشته باشند خیلی هاشون. احتمالا مراکز خرید کفش مثل سپه سالار تهران هم باید اینطور مغازه هایی داشته باشند.

و اینکه من یه دوستی داشتم که اونم همین مشکل رو داشت و وضع مالی خیلی توپی هم نداشتند. ولی دیر به دیرکفش میخرید و پولش رو پس انداز میکرد تا بتونه از کفش های برند سایز پای خودشو بگیره.

هرچند که الان فکر میکنم مشکل شما پیدا نکردن سایز خودتون نبوده، مشکل پذیرفتن این بوده که اصلا مشکلی هست.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
آخرین نظرات
  • ۸ ارديبهشت ۰۳، ۱۵:۱۱ - 🌺آسیــ هــ💚
    مرسی .
نویسندگان