ارتباط موثر (۳): توضیح دادن قبل از مورد سوال قرار گرفتن
- خانواده معمولاً شنبهها تماس میگیرند. این هفته زنگ نزدند. من حدس میزنم که توی گیر و دار مهمونیای عیدن.
- هر دو هفته یکبار جلسهی گروهی داریم (با همکارهای دانشگاه). دیروز وارد جلسه شدیم و دیدیم کسی نیست. توی گروه پرسیدیم که این هفته جلسه هست؟ مسئول آزمایشگاهمون بعد از یک ربع جواب داد که نه، این هفته و هفتهی بعد هیچ جلسهای نداریم بهخاطر تعطیلات بهار.
- قرار بود هر دو هفته یک بار جلسهی گروهی داشته باشیم (با همکارهای شرکت). دو هفته داشتیم و هفتههای بعد هیچکس چیزی نگفت و دیگه جلسه نداشتیم.
- با دوستامون قرار گذاشته بودیم که تماس گروهی بگیریم. یکی از بچهها بعد از یک ساعت اومد که بقیهمون تقریباً در حال خداحافظی بودیم. وقتی اومد توضیح داد که چرا دیر کرده. ولی در طول اون یک ساعت هیچ پیامی نداده بود که من دیرتر میام.
من فکر میکنم اینها همه حالتهایی هستند که نشون میدن این آدما مهارت ارتباط موثر ندارند. بعضیها فکر میکنند «چیزی نگفتن» خودش حاوی یه پیامه. گاهی هست، ولی چرا وقتی میشه چیزی گفت اون رو نگفت و بقیه رو معطل کرد و توی سردرگمی رها کرد. درسته من نوعی میشینم بهرحال کارامو میکنم و اینجوری نیست که دست به سینه منتظر زنگ خانوادهم باشم و بگم وقتم هدر رفت، ولی اگه مادرم به خودش زحمت بده چهار کلمه تایپ کنه که ما امروز زنگ نمیزنیم، آیا این بالغانهتر نیست؟ اگه مسئول آزمایشگاهمون هفتهی پیش تایپ کنه که دو هفتهی آتی جلسه نخواهیم داشت بهتر نیست؟ و الی آخر.
نمیگم خودم از این عیب مستثنام. منم در حال یاد گرفتنم هنوز. فقط میخوام بگم این هم یک مورد از مواردیه که توی ارتباط با بقیه باید یاد گرفت.
- ۰۳/۰۱/۰۴
این موضوع، نوعی احترام به شعور و وقت مخاطب هست.
بعضی عزیزان و اطرافیان بلدش نیستن.