فوق ماراتن

امروز دیدم تو یه سایت ایرانی نوشته مقادیر بالای ویتامین بی باعث افزایش آکنه می‌شه. منم با عزم محکم که این سایتا چرندیات زیاد می‌نویسن رفتم انگلیسی سرچ کردم که مشتی بکوبم بر دهان توصیه‌های علمی بدون اساس. که دیدم بله مثل اینکه راست گفته. البته قبلاً فقط مشاهده کرده بودن و نمی‌دونستن دلیلش چیه. یه تحقیقی سال ۲۰۱۵ دلیلش رو هم نشون داده. 

به طور خلاصه، در حالت نرمال این باکتری‌ خودش برا خودش ویتامین B12 می‌سازه. وقتی فرد ویتامین B12 مصرف می‌کنه و غلظتش بالا می‌ره، باکتری دیگه لازم نداره خودش بسازه، همونی که هست رو مستقیم مصرف می‌کنه. بنابراین ماده‌ی اولیه‌ای که قرار بوده تبدیل بشه به ب۱۲، می‌مونه رو دستش، و اون رو میاد توی یه واکنش دیگه مصرف می‌کنه که تهش چربی میشه و باعث ایجاد جوش می‌شه. 

لینک تحقیق: https://doi.org/10.1126/scitranslmed.aab2009

حالا منم عین نقل و نبات ویتامین بی می‌خوردم می‌گفتم هرچی زیاد باشه دفع می‌شه! کلاً دارم به این نتیجه می‌رسم این قرص‌های تقویتی رو باید کنار گذاشت و کمبودها رو با همون غذا جبران کرد. چون غذا ذره ذره جذب میشه، ولی یه قرصی که می‌خوری یک ساعت بعدش یهو غلظت اون ماده میره رو اوج و همه‌ی سیستما رو بهم می‌ریزه. پودر پروتئین هم یه مدت می‌خوردم و اونم نزدیک بود کبدمو به فنا بده که قطعش کردم. تازه دیروزم فهمیدم قهوه‌ی آسیاب شده بالاترین مقدار فوران (furon) رو داره بین چندتا غذایی که تست کرده بودن. که تو همون فرایند اسیاب کردن و سرخ کردن به وجود میاد. و برای بچه‌ها هم بیشترین منبع فوران این جوپرک‌های آماده و سیریال‌ها بوده. و خلاصه الان دارم به این سمت می‌رم که که کلا هیچ چیز "زود هضم و زود جذبی" رو نخورم. یه دوستی داریم که تو کار پرورش زنبور و عسله، یعنی تفریحی، ولی خب تو کارشه و هرچند وقت یه بارم برامون عسل میاره. یه بار بحث شد که می‌گفت قند رو حذف کرده. گفتیم تو که همیشه‌ی خدا عسل می‌خوری، قندو حذف کردم چه اداییه. عسل با قند چه فرقی داره. هردوش قنده دیگه‌. تهش قانع شد که آره ولی بازم. الان ولی خودم فهمیده‌م که عسل با قند خیلی فرق داره و یه فرق بزرگش همین سرعت جذبشونه. چون عسل فروکتوزه و یه زمانی می‌بره تا تبدیل به گلوکز بشه. ولی قند در یک ثانیه گلوکز خونو بالا می‌بره. به قولی پاسخ گلایسمیک (glycemic response) عسل و قند متفاوتن. و حتی انواع مختلف عسل هم با هم فرق دارن. بین خرماها هم خرما خشک آهسته‌ترین پاسخ گلایسمیک رو داره. خلاصه این بود اخباری از آخرین یافته‌هام. 

متأسفانه بلاگ در آپلود عکس خیلی اذیتم می‌کنه و نمی‌تونم براتون عکس بذارم. یکی از اهدافم برای پولدار شدن اینه که کل بلاگ رو بخرم و این باگ‌هاش رو درست کنم :)) چقدر قیمتشه به نظرتون؟ شاید با یه گلریزون تونستیم بخریمش. 
  • نورا

نظرات  (۴)

یه جوری رهاش کردن که فک نکنم اصلا قیمت خاصی هم بخوان

فقط باید طوری وارد مذاکره بشیم که متوجه نشن ما واقعا مشتاقیم و داشتن بلاگ مبرامون یه مزیته وگرنه نرخ رو میبرن بالا 

پاسخ:
آره دیگه باید نشون بدیم چه اندازه بازدیدش کم شده و در واقع داریم لطف می‌کنیم که می‌خریمش. از کرممونه. 

خیلی جالب بود. حس میکنم مدت هاست به سلامتی خودم و چیزهای مربوط به سلامتی بی توجه بودم. چند روزه دارم بهش فکر میکنم و تو فکرشم چند تا چیزو که نسبت بهش سهل انگار شدم بذارم تو چک لیست کارهای روزانه و خودمو ملزم کنم دوباره بعد مدتها هر روز لیست چک کنم و تیک بزنم. 

پاسخ:
آره سلامتی یه جوریه که هست، و خدای نکرده وقتی درد سراغت میاد متوجه می‌شی باید بیشتر بهش توجه می‌کردی. 

منظورت قهوه فوریه یا همون دونه های قهوه بعد از آسیاب شدن؟

پاسخ:
همون دونه‌های قهوه بعد از آسیاب شدن. البته باز مدل تهیه‌ی قهوه‌ی ترک چندبرابر کمتر از اسپرسو و قهوه‌ی فیلترشده فوران داره. چون بخار می‌شه مقداریش. الان دیدم اسم انگلیسیش رو هم اشتباه نوشتم. Furan. 

موافقماااا ولی اینکه کمبود های بدن رو فقط با غذا جذب کرد هم خیلی سخته چون به غذاهایی که میخوریم اونطور توجهی نداریم و دقت نمیکنیم که برای تغذیه بدن مفیده یا نه و البته شاید توی اکثر غذاهای ایرانی به مقدار کافی نباشن و در نهایت هزینش هم میتونه باعث بشه 🤔

پاسخ:
سختیشو قبول دارم. نباید به اجبارِ اینکه "من باید از غذا بگیرم" جایی که لازمه قرص نخورد، ولی نباید هم جایی که میشه با غذا جبران کرد به قرص تکیه کرد. 

یه بخش دومشم اینه که گاهی ما واقعاً کمبود داریم، گاهی کمبود نداریم ولی از روی رایج بودن یا اینکه به طور کلی توصیه شده می‌خوریم. مثلاً همین مورد ب۱۲ رو من کمبود نداشتم، فقط یه دکتری گفته بود یه بار برا سلامت ناخن و مو خوبه، و خب از یه طرفم می‌گفتم محلول در آبه و دفع می‌شه، با خیال راحت می‌خوردم. ولی ویتامین دی رو می‌دونم اگه نخورم نه آدمی‌ام زیاد در معرض آفتاب باشم، و نه تو غذام به اندازه‌ی کافی هست، اونو می‌خورم. به خصوص که سابقه‌ی کمبود شدیدش رو هم داشته‌م‌.

و چون به غذاهای ایرانی اشاره کردید، اتفاقاً غذاهای ایرانی خیلی کامل و متعادلن. 
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
آخرین نظرات
نویسندگان