فوق ماراتن

بدبختی و توزه

چهارشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۹:۰۱ ق.ظ

دو تا ضرب‌المثل باز یادم اومد گفتم یادداشت کنم. 

۱. بدبختی که باز آید، **ز وقت نماز آید. 

اینکه معنیش واضحه. 


۲. من از آسیاب میام، تو میگی توزه برنمیداره؟

توزه رو توی فرهنگ لغت‌ها پیدا نکردم. با املاهای دیگه هم پیدا نشد. و حدسی در مورد ریشه‌ی کلمه هم ندارم. وقتی گندمو میبرن آسیاب آرد کنن، آسیابون به عنوان دستمزد، یه سهمی از آرد رو برمیداره، که به اون میگن توزه. این اصطلاح هم وقتی به کار میره که یه نفر که در جریان نیست میاد و اطلاعات اشتباه میده، بعد کسی که خبر موثق داره بهش میگه من از آسیاب میام، تو میگی توزه برنمیداره؟ 


:) 


  • نورا

نظرات  (۲)

خب من رفتم توزه رو جستجو کردم، تو خراسان کیسه‌های مخصوصی که که باهاش گندم به آسیاب می‌بردن رو بهشون جوال و توزه می‌گفتن. بعد خب خود توز رو به پوست درخت خدنگ هم می‌گن که دور کمان می‌پیچن، دیگه نمی‌دونم ربطی دارن یا نه. برای اینکه بفهمم ربطی دارن یا نه رفتم کوز و کوزه رو جستجو کردم به نتایج درخشانی نرسیدم، احتمال می‌دم توزه یه کلمه فارسی نباشه :)

پاسخ:
اا این معنی اولی رو از کجا پیدا کردی؟ آره دیگه اولی ربط داره. 
ممکنه ترکی هم باشه، ما یه سری کلمه ترکی هم داریم. ولی خب کسی از ترک زبانای اینجا هم چیزی نگفت که میدونه. 

خب معنی اول لینکش اینجاست 

خراسان رضوی (khorasannews.com)

بعد من خودمم ترکم:))

ما به گرد و خام می‌گیم توز، ولی توزه نمی‌گیم. به هر حال انگار تو لغت‌نامه‌ی دهخدا توزه با همون توز یکی شده که به پوست درخت خدنگ می‌گن

معنی توزه | لغت‌نامه دهخدا (vajehyab.com)

ولی به این معنی نمی‌خونه، چون توز گرون و باارزش بوده و برای کمان و زین اسب استفاده می‌شده نه برای کیسه‌ی گندم :)

پاسخ:
آره درسته. همینه. ولی اینجا هم نگفته کلمه هه از کجا اومده. و خب حتماً به مجاز استفاده میشه دیگه. یعنی توزه مجاز از آردیه که توی توزه میریختن و میدادن به آسیابون. 
احسنت واقعاً! فکر نمیکردم پیدا بشه. 

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
آخرین نظرات
  • ۸ ارديبهشت ۰۳، ۱۵:۱۱ - 🌺آسیــ هــ💚
    مرسی .
نویسندگان